יום שלישי, 22 באפריל 2014

"אני ואתה נשנה את העולם"- אקטיביזם חברתי סביבתי

ריקה ליטרט וענבל סמית

ההנהגה הירוקה בבית הספר פועלת בדגש על פיתוח אקטיביזם חברתי- סביבתי בקרב התלמידים,  בתחום הקיימות והשייכות למקום ולקהילה. הפעילות לאורך השנה מעודדת נקיטת יוזמות, נטילת אחריות ופיתוח הובלה חברתית.

תלמידים לקויי למידה, עקב קשייהם, נוטים להפחית אמון ביכולתם לקחת אחריות, ולהוביל יוזמות ושינויים. פעילותם בהנהגה הירוקה מאפשרת פיתוח אקטיביזם, תוך הגברת חווית מסוגלות ועשייה.
התלמידים מובילים יוזמות ופעילויות המגבירות שייכות וזהות קהילתית, תוך הנחלת אורח חיים מקיים וירוק, והגברת הקשר לסביבה.


אקטיביזם מקומי- השתתפות במאבק נגד הקמת חוות גז יבשתית בעמק חפר

• פעילות לצד מטה המאבק בעמק חפר.
• השתתפות בכנס הנהגות ירוקות- עמק חפר.
• תליית שלטי חוצות להגברת מודעות ציבורית למאבק.
• פעילות הסברתית בקרב תלמידים ומורים והחתמת עצומה בית-ספרית.
• פנייה לשרים וחברי כנסת, למניעת הקמת חוות הגז היבשתית.

אורח חיים מקיים וירוק- תחרות הכיתה הירוקה

• צמצום צריכה: שימוש בכלים רב- פעמיים.
• יצירת מוצרים בשימוש חוזר.
• הפרדת פסולת בכיתות.
• הפקת ימי שיא בנושא אורח חיים מקיים.

חינוך מבוסס מקום- ניווט בסביבה המקומית

• הכרות עם הצמחייה המקומית וסיפורי המקום.
• פעילויות בשימוש חומרי טבע.

רקמה אנושית- פעילות "כן לחברות, לא לאלימות"

• נקיטת עמדה ביחס לבריונות בחיים וברשת.
• הפקת סרטון בהשתתפות תלמידים ומורים.
• תחרות סיסמאות בנושא חברות ושיתוף.
• יום שיא לקידום חברות ושיתוף פעולה. 



למידה מבוססת פרויקטים מסייעת בהטמעת מסרים חינוכיים- חברתיים- סביבתיים. פעילות ההנהגה הירוקה מזמנת לתלמידים ולצוות הזדמנות לנקוט עמדה ולקחת אחריות על מציאות חייהם, הן בפעילות ממוקדת העוסקת בהגנה על הסביבה הקרובה, והן בשינוי תפיסת הקיימות ואורחות החיים הנגזרות ממנה.

פעילות ההנהגה הירוקה הוצגה כפוסטר בכנס "אדם בתוך מקום הוא גר"- הכנס ה-14 לחינוך סביבתי, 4.2014.
ליווי תהליכי העבודה: אפרת פינגר, הרשת הירוקה, המובילה את ביה"ס בתהליך ההסמכה לבית ספר ירוק.

ביבליוגרפיה:

הרפז, י' (2008). אסופת מאמרים בנושא החינוך הסביבתי. הד החינוך.
טל, ט' (2009). חינוך סביבתי וחינוך לקיימות : עקרונות רעיונות ודרכי פעולה. הטכניון, משרד החינוך והחברה להגנת הסביבה.
לאבוי, ר' (2008). פריצת דרך במוטיבציה- 6 סודות שיעוררו מוטיבציה אצל ילדכם. חיפה: אמציה.
עינת, ע' (2000). מפתח לדלת נעולה- לפרוץ את מחסום הדיסלקסיה. תל אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה